L'eau !

Montchardon est alimenté par une source d’eau abondante en hiver et insuffisante en été. Afin de pallier à cette limitation, l’eau est stockée dans des immenses citernes (1 600 000 litres) qui suffisent à couvrir les besoins à condition de veiller à une utilisation modérée. Dans cet esprit, le centre vous offre la possibilité de faire votre lessive au bout de 7 jours de présence uniquement. Pour des séjours plus courts, nous vous remercions de vous équiper en conséquence.

Accompagnants

 Au centre, les enfants sont sous l’entière responsabilité et surveillance des parents qui doivent s’organiser pour les garder. Ceci tant pour leur sécurité que pour le calme de tous. Aucune structure d’accueil n’est prévu pour eux.

Nous vous rappelons qu’il n’est pas possible d’amener avec vous vos animaux de compagnie.

Comportement

De manière générale, un comportement en adéquation avec l’activité du lieu et l’organisation de la vie en collectivité est demandé en tout temps. Nous vous prions de respecter les horaires en développant la conscience que le contraire a des incidences sur le travail des équipes et sur le sommeil des personnes dont les chambres donnent sur les lieux communs.

En dehors de ces principes généraux, le centre s’appuie sur les quelques règles ci-dessous pour un déroulement harmonieux de son activité :

  • N’absorber ni alcool, ni intoxicant
  • Ne pas fumer dans le centre ni aux abords immédiats (l’espace fumeur se situe autour à l’entrée du parking côté Izeron)
  • Respecter le calme du lieu : pas de radio, de musique, ni d’instruments
  • Éteindre les téléphones portables dans tous les lieux collectifs : dortoirs, studio, temple, réfectoire
  • Ne pas téléphoner depuis les espaces partagés : aux abords du réfectoire, autour des stupas…
  • Respecter le silence du lieu dès 22h, y compris aux abords du réfectoire et autour des stupas
  • Éviter de consommer des aliments ou des boissons dans le temple
  • Ne pas amener d’animaux domestiques.

 

Le centre a été construit, et continue à se développer, grâce à de nombreux dons. Aussi une attention particulière est portée aux détails du quotidien, comme la quantité de nourriture servie, l’entretien des locaux etc., afin d’éviter le gaspillage ou l’endommagement du matériel. Il s’agit simplement du souci du bien collectif et, comme le dit Lama Teunsang, « Si chaque membre de la collectivité a ce souci du bien commun, c’est un immense bienfait pour tous. C’est pour ça que je parle toujours d’être attentif à cette notion de « Kor » (mauvaise utilisation des offrandes en tibétain), de ne pas gaspiller ou mal utiliser les dons qui nous sont faits ».

Ainsi, prenez soin de ce qui vous entoure et, si vous observez un dysfonctionnement ou une défectuosité, n’hésitez pas à nous en faire part. Par contre, nous vous serons reconnaissants de n’entreprendre aucune démarche de votre propre chef. En effet, les meilleures intentions ont, à de nombreuses reprises, débouché sur l‘endommagement de matériel ou sur des difficultés organisationnelles par manque d’information et de coordination

Vigilance COVID at Montchardon

The programme now takes place under special circumstances, since the Centre may resume its activities provided that the health rules are strictly observed.

The conditions of participation imply strict compliance with the barrier measures, whether for practices or courses.

Here is how we will organize ourselves.
For places of worship such as Montchardon, the rules set by the State are as follows:

  • - upon arrival at the Centre, the trainee must not be ill or show symptoms of the virus.
  •  obligation to maintain a distance of 1m around oneself, in the temple, in the refectory and when moving around the Centre,
  • - mandatory wearing of a protective mask in :
    •   - the temple: permanently during the teachings and daily collective practices.
    •   - the refectory: from the entrance to the moment of sitting down and if you get up to get a drink or to go out.
    •   - all other situations: as soon as it is difficult to maintain distance from others,
  • - hand washing with hydro-alcoholic gel at the entrance and exit of the temple and refectory, every time you enter the self-service area and on all occasions when you have to touch a collective object.
  • - An identifiable member of the administration will be responsible for the entry and exit phases of the prayer area to ensure that the rules are respected.

If you are unable or unwilling to follow these guidelines, we ask that you do not come to the Centre while these rules are in effect. The same applies, of course, if you are ill or have symptoms of the virus.

About Lama Teunsang

It is essential to protect Lama Teunsang whose immunity is compromised, making him extremely vulnerable to infection, and the people at the centre are in daily contact with him for meals and care. This also means that it is not appropriate to return to Lama Teunsang's home to greet him. For the compelling reasons mentioned above, he currently only receives those who care for his health.

No offering of kata to Lama Teunsang
It is asked to stay away from him, at least 1m and not to offer him a kata.
This use, so much appreciated by all of us, is currently suspended during the Covid period, to preserve its still fragile health.

Individual interview with Lama Teunsang
We asked Lama Teunsang about personal interviews. He does not wish to resume them for the time being. We will inform you of their resumption when he tells us so.
However, it is possible to request an interview with one of the Lamas of Montchardon. See with the translator.

In brief

Access to the temple will be limited to 80 people to respect sanitary distances. For accommodation, the rooms with several people will become individual accommodation, except for couples or families. The number of dormitory places will be reduced to space between beds. We will thus be able to accommodate about 80 people. The campsite will be open, the installation of the tents will have to follow the same instructions. We will have disinfecting liquids in all the places where it is necessary.

We would like to remind you:

  • - on the one hand, failure to respect the rules could lead to the closure of the Centre and legal proceedings.
  • - on the other hand, we have a moral obligation to protect ourselves and others from a potentially dangerous disease, especially since we live in collective premises.

As Buddhist practitioners, the constraints of masks, social distances and frequent hand washing can be integrated into our practice, as a constant training for vigilance and support of attention in our daily actions. It is also a great opportunity to practice the awakening mind, the altruistic attitude: "I commit myself to make this effort, thinking more about the well-being and health of others than about my own inconvenience". These are the skillful means of Dharma called " integrating unpleasantness into the path ".