Centre de Montchardon

Le Centre d’Études Tibétaines de Montchardon, Karma Migyur Ling, « Le jardin immuable de l’activité », est un lieu d’étude et de pratique du bouddhisme, situé sur les contreforts du Massif du Vercors, à 800m d’altitude, entre Grenoble et Valence dans l’Isère. Karma Migyur Ling a été reconnu en tant que congrégation religieuse par l’Administration française en 1994 et dispose d’une capacité d’hébergement d’une centaine de personnes. Un temple traditionnel des 1000 Bouddhas, un grand stupa de 12m, une série de 8 stupas et un centre de retraite de longue durée renforcent l’influence spirituelle du lieu.

Karmapa

Karmapa

Karma Migyur Ling s’inscrit dans la tradition du bouddhisme tibétain de la lignée Karma Kagyu placée sous l’autorité spirituelle du 17ème Karmapa Trinlay Thaye Dordje.

L’enseignement et la direction spirituelle sont assurés par le Vénérable Lama Teunsang qui y réside depuis quarante ans ans et invite régulièrement de grands maîtres, ainsi que des enseignants religieux et laïcs, tibétains et occidentaux. Les nombreux stages, proposés tout au long de l’année, sont orientés vers la pratique intensive de la méditation associée à l’étude des points essentiels de la philosophie bouddhiste. Une activité soutenue par la présence d’une librairie spécialisée et d’une bibliothèque.

Lama Teunsang

Karma Migyur Ling compte environ 2300 membres et quelques 4000 sympathisants (dont 10% d’adhérents étrangers) et propose, chaque année, une moyenne de 60 stages et une retraite de sept mois (Nyoung Né). Le rayonnement de l’activité de Karma Migyur Ling se traduit par les nombreux enseignements donnés par Lama Teunsang dans différents centres en France, ainsi que dans plusieurs pays d’Europe et en Asie.

Parallèlement, le centre développe des activités humanitaires. D’une part, en faveur de populations nécessiteuses au Tibet, en Inde, au Népal et au Ladakh par un système de parrainages, et d’autre part, en soutenant à Kierong – une vallée isolée de l’est du Tibet – un dispensaire et une école assurant la scolarité de centaines d’enfants et dont la construction a été financée par l’association « Les amis de Kierong ».

Depuis sa fondation, le centre de Montchardon s’est développé uniquement grâce à l’aide entièrement bénévole de ses membres et sympathisants. Dès le début du centre, ses fondateurs – Lama Teunsang et Jean-Pierre Schnetzler – ont insufflé des valeurs fondamentales de générosité, de volontariat et de service à autrui qu’ils ont toujours incarnées au quotidien. Le travail considérable de construction et de développement mené à bien depuis plus de 30 ans a été offert par des milliers de personnes sans l’idée de recevoir une quelconque contrepartie financière. La gestion quotidienne du centre est assumée par une petite équipe de résidents laïcs entièrement bénévoles.

A l'origine

En 1975, Jean-Pierre Schnetzler achète la propriété et l’offre au XVIème Karmapa et au Vénérable Kalou Rinpoché en leur demandant d’envoyer un lama enseignant, invité à résider sur place.

Le vénérable Lama Teunsang arrive en 1976.

Commence alors un long et patient travail qui, au fil des ans, va transformer la vieille ferme dauphinoise en ce centre que nous connaissons aujourd’hui.

Le centre accueille régulièrement tous les grands maîtres tibétains, notamment le Karmapa et le Shamarpa à plusieurs reprises, ainsi que le Dalaï Lama en 1993.

La boutique diffuse également un DVD de présentation du centre.

Vigilance COVID at Montchardon

The programme now takes place under special circumstances, since the Centre may resume its activities provided that the health rules are strictly observed.

The conditions of participation imply strict compliance with the barrier measures, whether for practices or courses.

Here is how we will organize ourselves.
For places of worship such as Montchardon, the rules set by the State are as follows:

  • - upon arrival at the Centre, the trainee must not be ill or show symptoms of the virus.
  •  obligation to maintain a distance of 1m around oneself, in the temple, in the refectory and when moving around the Centre,
  • - mandatory wearing of a protective mask in :
    •   - the temple: permanently during the teachings and daily collective practices.
    •   - the refectory: from the entrance to the moment of sitting down and if you get up to get a drink or to go out.
    •   - all other situations: as soon as it is difficult to maintain distance from others,
  • - hand washing with hydro-alcoholic gel at the entrance and exit of the temple and refectory, every time you enter the self-service area and on all occasions when you have to touch a collective object.
  • - An identifiable member of the administration will be responsible for the entry and exit phases of the prayer area to ensure that the rules are respected.

If you are unable or unwilling to follow these guidelines, we ask that you do not come to the Centre while these rules are in effect. The same applies, of course, if you are ill or have symptoms of the virus.

About Lama Teunsang

It is essential to protect Lama Teunsang whose immunity is compromised, making him extremely vulnerable to infection, and the people at the centre are in daily contact with him for meals and care. This also means that it is not appropriate to return to Lama Teunsang's home to greet him. For the compelling reasons mentioned above, he currently only receives those who care for his health.

No offering of kata to Lama Teunsang
It is asked to stay away from him, at least 1m and not to offer him a kata.
This use, so much appreciated by all of us, is currently suspended during the Covid period, to preserve its still fragile health.

Individual interview with Lama Teunsang
We asked Lama Teunsang about personal interviews. He does not wish to resume them for the time being. We will inform you of their resumption when he tells us so.
However, it is possible to request an interview with one of the Lamas of Montchardon. See with the translator.

In brief

Access to the temple will be limited to 80 people to respect sanitary distances. For accommodation, the rooms with several people will become individual accommodation, except for couples or families. The number of dormitory places will be reduced to space between beds. We will thus be able to accommodate about 80 people. The campsite will be open, the installation of the tents will have to follow the same instructions. We will have disinfecting liquids in all the places where it is necessary.

We would like to remind you:

  • - on the one hand, failure to respect the rules could lead to the closure of the Centre and legal proceedings.
  • - on the other hand, we have a moral obligation to protect ourselves and others from a potentially dangerous disease, especially since we live in collective premises.

As Buddhist practitioners, the constraints of masks, social distances and frequent hand washing can be integrated into our practice, as a constant training for vigilance and support of attention in our daily actions. It is also a great opportunity to practice the awakening mind, the altruistic attitude: "I commit myself to make this effort, thinking more about the well-being and health of others than about my own inconvenience". These are the skillful means of Dharma called " integrating unpleasantness into the path ".