Le centre est en mesure de loger une centaine de personnes dans différents types d’hébergements.

 Dortoir : hébergement collectif mixte dans un dortoir d’une douzaine de lits maximum.
 Chambre à plusieurs : dans les bâtiments A et B – chambres non-mixtes à deux ou trois lits avec sanitaires collectifs au rez-de-chaussée.
 Chambre individuelle : dans le bâtiment F, chambre à un lit avec lavabo et une tablette pour écrire, sanitaires à l’étage, ainsi que dans le bâtiment B qui est plus ancien.
 Studio à plusieurs lits : dans les bâtiments C et D (sous le temple) – chambre équipée d’un sanitaire privé (douche, WC, lavabo). Un nombre très limité de studios peut accueillir un couple, les studios à 3 ou 5 lits sont non-mixtes.

Chaque lit est équipé d’un drap housse et d’un oreiller ; munissez-vous d’un sac de couchage ou d’un drap de dessus, ainsi que de vos affaires de toilette personnelles (serviette, savon…). Il est utile de prévoir une lampe de poche et un réveil, ainsi qu’un châle pour les sessions de méditation. Par ailleurs, la température chute vite et des orages intempestifs ont surpris plus d’une personne en stage. Munissez-vous, même en plein été, d’un bon pull et d’une paire de chaussures adéquates.

En cas d’oubli le centre propose un drap du dessus ou une serviette de toilette en location à raison de 2€ chaque. Nous vous remercions de ne pas faire mauvais usage de ce service, car l’équipe résidente n’est pas en mesure de fournir la charge de travail nécessaire à l’entretien de literie supplémentaire.

 Camping (de juin à septembre) : il est possible de camper en prenant les repas au centre, ou en étant autonome pour sa nourriture tout en s’acquittant d’une contribution journalière.
Amenez tout le matériel nécessaire à votre camping, un duvet chaud, un tapis de sol isolant etc., à 850m d’altitude dans le Vercors les nuits sont froides.
Le centre ne fournit pas de matériel de camping ni de tente.
Si vous venez en camping-car, parquez-vous à l’entrée du parking ou en haut du chemin des sources. Il n’y a pas de raccord direct en électricité et en eau.

Laverie : Montchardon est alimenté par une source d’eau abondante en hiver et insuffisante en été. Afin de pallier à cette limitation, l’eau est stockée dans des immenses citernes (1 600 000 litres) qui suffisent à couvrir les besoins à condition de veiller à une utilisation modérée. Dans cet esprit, le centre vous offre la possibilité de faire votre lessive au bout de 7 jours de présence uniquement. Pour des séjours plus courts, nous vous remercions de vous équiper en conséquence.

Vigilance COVID at Montchardon

The programme now takes place under special circumstances, since the Centre may resume its activities provided that the health rules are strictly observed.

The conditions of participation imply strict compliance with the barrier measures, whether for practices or courses.

Here is how we will organize ourselves.
For places of worship such as Montchardon, the rules set by the State are as follows:

  • - upon arrival at the Centre, the trainee must not be ill or show symptoms of the virus.
  •  obligation to maintain a distance of 1m around oneself, in the temple, in the refectory and when moving around the Centre,
  • - mandatory wearing of a protective mask in :
    •   - the temple: permanently during the teachings and daily collective practices.
    •   - the refectory: from the entrance to the moment of sitting down and if you get up to get a drink or to go out.
    •   - all other situations: as soon as it is difficult to maintain distance from others,
  • - hand washing with hydro-alcoholic gel at the entrance and exit of the temple and refectory, every time you enter the self-service area and on all occasions when you have to touch a collective object.
  • - An identifiable member of the administration will be responsible for the entry and exit phases of the prayer area to ensure that the rules are respected.

If you are unable or unwilling to follow these guidelines, we ask that you do not come to the Centre while these rules are in effect. The same applies, of course, if you are ill or have symptoms of the virus.

About Lama Teunsang

It is essential to protect Lama Teunsang whose immunity is compromised, making him extremely vulnerable to infection, and the people at the centre are in daily contact with him for meals and care. This also means that it is not appropriate to return to Lama Teunsang's home to greet him. For the compelling reasons mentioned above, he currently only receives those who care for his health.

No offering of kata to Lama Teunsang
It is asked to stay away from him, at least 1m and not to offer him a kata.
This use, so much appreciated by all of us, is currently suspended during the Covid period, to preserve its still fragile health.

Individual interview with Lama Teunsang
We asked Lama Teunsang about personal interviews. He does not wish to resume them for the time being. We will inform you of their resumption when he tells us so.
However, it is possible to request an interview with one of the Lamas of Montchardon. See with the translator.

In brief

Access to the temple will be limited to 80 people to respect sanitary distances. For accommodation, the rooms with several people will become individual accommodation, except for couples or families. The number of dormitory places will be reduced to space between beds. We will thus be able to accommodate about 80 people. The campsite will be open, the installation of the tents will have to follow the same instructions. We will have disinfecting liquids in all the places where it is necessary.

We would like to remind you:

  • - on the one hand, failure to respect the rules could lead to the closure of the Centre and legal proceedings.
  • - on the other hand, we have a moral obligation to protect ourselves and others from a potentially dangerous disease, especially since we live in collective premises.

As Buddhist practitioners, the constraints of masks, social distances and frequent hand washing can be integrated into our practice, as a constant training for vigilance and support of attention in our daily actions. It is also a great opportunity to practice the awakening mind, the altruistic attitude: "I commit myself to make this effort, thinking more about the well-being and health of others than about my own inconvenience". These are the skillful means of Dharma called " integrating unpleasantness into the path ".