Tara Verte

Dreuldjang contraction de Dreulma Jangkou en tibétain :

སྒྲོལ་ལྗང༌

 
Shyama Tārā en sanskrit :

तारा

A propos de Tara Verte

Tara verte est particulièrement connue pour sa puissance à surmonter les situations les plus difficiles, donnant protection et réconfort contre les dangers. Il s’agit d’une déité du bouddhisme tibétain qui intervient toujours pacifiquement. Elle est le bodhisattva féminin de la compassion et divinité protectrice du Tibet.

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« Quant à moi, dit-elle, jusqu’à ce que le samsara soit vide, je ferais le bien des êtres sous une apparence féminine. »

Tara Verte est l’une des 21 formes de Tara.
• De la main droite, elle fait le moudra du don, signifiant l’accomplissement.
• La main gauche accomplit le moudra du refuge : son pouce et son annulaire qui se touchent symbolisent l’union des moyens habiles et de la connaissance.
• Ses trois autres doigts dressés représentent les Trois Joyaux : le Bouddha, le Dharma et la Sangha.
• Les tiges de lotus bleu dans ses mains indiquent qu’elle est pleinement épanouie et pleine de compassion.
• la jambe gauche, repliée, indique qu’elle n’est plus soumise aux perturbations internes.
• la jambe droite, déjà à demi dépliée, indique qu’elle est prête à se lever pour aller secourir les êtres; même si Tara est libérée du samsara, elle reste pour aider ceux qui souffrent.
Elle soulage des difficultés temporelles et guide vers la libération, la fin de toute souffrance.

Description

Description
Tara Verte est l’une des 21 formes de Tara.
• De la main droite, elle fait le moudra du don, signifiant l’accomplissement.
• La main gauche accomplit le moudra du refuge : son pouce et son annulaire qui se touchent symbolisent l’union des moyens habiles et de la connaissance.
• Ses trois autres doigts dressés représentent les Trois Joyaux : le Bouddha, le Dharma et la Sangha.
• Les tiges de lotus bleu dans ses mains indiquent qu’elle est pleinement épanouie et pleine de compassion.
• la jambe gauche, repliée, indique qu’elle n’est plus soumise aux perturbations internes.
• la jambe droite, déjà à demi dépliée, indique qu’elle est prête à se lever pour aller secourir les êtres; même si Tara est libérée du samsara, elle reste pour aider ceux qui souffrent.
Elle soulage des difficultés temporelles et guide vers la libération, la fin de toute souffrance.

Rituel de Tara Verte

Vous trouverez ici les fichiers suivants :

  • Audio : Le rituel complet de Tara Verte , La louange aux 21 Taras
  • Le texte de la louange : au format pdf A4 et sous forme de petcha (texte tibétain)

Enregistrement à Montchardon du rituel de Tara Verte au complet.Dans l’onglet suivant vous pouvez écouter la partie qui contient uniquement la Louange

Durée Voix Langue
56min41 Lama Teunsang Tibetain

 

 

Audio uniquement de la louange qui se répète en boucle

Durée Voix Langue
3min09 Lama Teunsang Tibetain

 

 

Le texte de la louange : au format pdf A4 et sous forme de petcha (texte tibétain).Vous pourrez ainsi éventuellement intégrer le texte au format petcha dans votre texte habituel

 

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Vigilance COVID at Montchardon

The programme now takes place under special circumstances, since the Centre may resume its activities provided that the health rules are strictly observed.

The conditions of participation imply strict compliance with the barrier measures, whether for practices or courses.

Here is how we will organize ourselves.
For places of worship such as Montchardon, the rules set by the State are as follows:

  • - upon arrival at the Centre, the trainee must not be ill or show symptoms of the virus.
  •  obligation to maintain a distance of 1m around oneself, in the temple, in the refectory and when moving around the Centre,
  • - mandatory wearing of a protective mask in :
    •   - the temple: permanently during the teachings and daily collective practices.
    •   - the refectory: from the entrance to the moment of sitting down and if you get up to get a drink or to go out.
    •   - all other situations: as soon as it is difficult to maintain distance from others,
  • - hand washing with hydro-alcoholic gel at the entrance and exit of the temple and refectory, every time you enter the self-service area and on all occasions when you have to touch a collective object.
  • - An identifiable member of the administration will be responsible for the entry and exit phases of the prayer area to ensure that the rules are respected.

If you are unable or unwilling to follow these guidelines, we ask that you do not come to the Centre while these rules are in effect. The same applies, of course, if you are ill or have symptoms of the virus.

About Lama Teunsang

It is essential to protect Lama Teunsang whose immunity is compromised, making him extremely vulnerable to infection, and the people at the centre are in daily contact with him for meals and care. This also means that it is not appropriate to return to Lama Teunsang's home to greet him. For the compelling reasons mentioned above, he currently only receives those who care for his health.

No offering of kata to Lama Teunsang
It is asked to stay away from him, at least 1m and not to offer him a kata.
This use, so much appreciated by all of us, is currently suspended during the Covid period, to preserve its still fragile health.

Individual interview with Lama Teunsang
We asked Lama Teunsang about personal interviews. He does not wish to resume them for the time being. We will inform you of their resumption when he tells us so.
However, it is possible to request an interview with one of the Lamas of Montchardon. See with the translator.

In brief

Access to the temple will be limited to 80 people to respect sanitary distances. For accommodation, the rooms with several people will become individual accommodation, except for couples or families. The number of dormitory places will be reduced to space between beds. We will thus be able to accommodate about 80 people. The campsite will be open, the installation of the tents will have to follow the same instructions. We will have disinfecting liquids in all the places where it is necessary.

We would like to remind you:

  • - on the one hand, failure to respect the rules could lead to the closure of the Centre and legal proceedings.
  • - on the other hand, we have a moral obligation to protect ourselves and others from a potentially dangerous disease, especially since we live in collective premises.

As Buddhist practitioners, the constraints of masks, social distances and frequent hand washing can be integrated into our practice, as a constant training for vigilance and support of attention in our daily actions. It is also a great opportunity to practice the awakening mind, the altruistic attitude: "I commit myself to make this effort, thinking more about the well-being and health of others than about my own inconvenience". These are the skillful means of Dharma called " integrating unpleasantness into the path ".

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Textes:
- Montchardon
Certains extraits de textes proviennent de :
- Wikipédia : https://fr.wikipedia.org/wiki/Avalokite%C5%9Bvara
- Description : https://mythologica.fr/bouddhism/tara.htm

Images:
- Tara verte entête : https://www.thangkapaintings.com/bodhisattvas-thangka/green-tara-thangka.html
- Description : https://solancha.com/praises-to-the-twenty-one-taras-english-and-tibetan-versions/
- Statue en pierre : https://www.pinterest.ch/pin/329044316496664187/
- Thangka antique mandala: https://thetibethouse.com/product/green-tara-mandala-handmade-thanka-painting-from-nepal/

Audios
- Rituels de Tara : Montchardon Media
- Récitation de la louange : Montchardon Media